torsdag 3 februari 2011

Mina galler igen


Mina svarta och vita gallerkusiner har fler släktingar i Uppland. Vid en titt i mina gamla bilder hittar jag till min förtjusning ett stall med exakt likadana galler. Bilden ovan är därifrån och bilden under är mina galler. Spannstallet vid Örbyhus slott är ett mycket representastivt stall från 1830-talet. Det uppfördes efter ritningar av Carl Christoffer Gjörwell som ridade en hel del andra byggnader vid Örbyhus under samma tid, och som även har ritat drottningens paviljong på Haga.
Stallet på Örbyhus är ritat för vagns- och körhästar medan arbetshästarna stod i ett eget stall. Stallet är helt bevarat och har inte som så många andra slottsstall byggts om till kaffe. Stallet har stått tomt sedan 1920-talet. Jag besökte och fotograferade stallet på Örbyhus 2001, men det är först nu som jag inser att mina spiltgaller är exakt likadana som de- kul! Var gallren är gjutna vet jag inte säkert men det kan vara på ett bruk som heter Näfveqvarns bruk.

1 kommentar:

  1. Mmm, gallren är så vackra! På ridskolan där jag red när jag var liten hade de sådana fina galler men tyvärr så revs det gamla stallet när det byggts ett nytt. Vet inte om någon tog reda på gallren.
    Gillar din blogg!

    SvaraRadera