måndag 11 oktober 2010

Avlönat och oavlönat arbete

Liksom de flesta hästmänniskor så har jag två jobb. Ett som jag gör av med lönen på och ett där jag tjänar mina pengar. Detta inlägg handlar om det senare. Jag är 34 år och har aldrig haft ett fast jobb. Jag valde utbildning med hjärtat och inte med hjärnan. Detta val har orsakat både sömnlösa nätter och stora klumpar i magen. Min utbildning till "filosofie magister" eller Bebyggelseantikvarie som jag säger i dagligt tal leder inte raka spåret ut på arbetsmarknaden. Många år på universitet och stora skulder hos CSN är ingen garant för att få ett arbete. Några månader här och var har jag varit arbetslös mellan två jobb, men jag har nästan alltid haft arbete. Under en period på 5 år hade jag 12 anställningar hos en och samma arbetsgivare. Hos min nuvarande arbetsgivare har jag haft 6 anställningar sedan 2006. Som kortast två månader åt gången. Nu hade jag en halv månads anställning kvar och började få klumpar i magen - då precis får jag besked om en ettårig anställning - HURRA!
Jag känner mej så glad. Roligt arbete, underbara kollegor och bra lön i ett år till. Visst skulle en fast anställning kännas ännu bättre. Men jag har vågat ta huslån, vågat skafffa barn och vågar leva ändå, och litar på att jobb det får jag alltid på något sätt ändå.

Jag ser fram emot alla underbara miljöer som jag kommer att få se genom jobbet detta år. Kanske blir det några resor till Ottenby kungsgård, Svartsjö kungsgård och Vilhelminas djupa skogar.

5 kommentarer:

  1. Va??!
    GRATTIS!! Varför SA du inget igår när jag var nere hos dig? Är superglad för din skull!! Det var detta jag hoppades på också!
    Kramar från Stalltomten!

    SvaraRadera
  2. åh vad skönt - i know the feeling. och roligt! stort grattis!
    kram /erika

    SvaraRadera
  3. Jag är saåå GLAD för din skull. Kramar i masor /Systeryster

    SvaraRadera
  4. Härligt, grattis! Bra att du stod på dig och krävde besked. Kulturarbetare har också rätt till trygghet! /Faster Findus

    SvaraRadera
  5. Grattis, Karin! Hoppas det blir ännu längre nästa gång. Fattar inte Fastighetsverket sitt eget bästa?
    Lycka till med kungsgårdar, slott och herresäten!
    Sven

    SvaraRadera