onsdag 27 juni 2012

Lilla Åland i ny kostym

Från min Farmor och Farfar har jag ärvt två karmstolar och fyra vanliga stolar av Carl Malmstens klassiker Lilla Åland.

Före målning
Nymålade
Jag är mycket glad över mina som inte har kostat ett öre. Karmstolarna är äldst och har aldrig målats om, de hade endast spår av grå färg kvar. Pinnstolarna har målats om minste en gång i gult men var även de grå från början. Nu har alla stolarna limmats ihop och fått en ny kostym med färg i nyansen 3010G70Y , en gröngrå väldigt vacker färg som även tål lite skitiga barnfingrar och matspill på sig.
För den som inte har haft turen att ärva några så kan man bli ägare till nytillverkade för dryga 2500 kr/st! Karmstolen kan man bli ägare till för 3175 kr. Stolarna går att få i vilken kulör man vill.

4 kommentarer:

  1. Hej, har du något tips för hur man på bästa sätt kan renovera Lilla Åland? Våra stolar har blivit mycket rangliga på sistone men vi har hört att det är svårt att limma om dem.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inte något jättebra tips. En del av våra har också blivit rangliga med tiden. Man måste ta isär hela stolen om limma om den och sedan få den ordentligt i spänn. Att bara limma en pinne åt gången håller bara ett litet tag...

      Radera
  2. Det där är inte lilla åland. I varje fall inte i orginalutförande. Om du tittar på kappan högst upp så ser du att de inte ser ut som den ska göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns modeller både med rakare överdel och böjd. Lilla Åland har tillverkats i över 70 år och dessa köpte mina Farföräldrar för många år sedan. De är sådana här stolar https://www.bukowskis.com/sv/lots/289020-karmstol-lilla-aland-carl-malmsten

      Radera