söndag 14 december 2008

Pepparkakor


Lucia blev en dag med pepperkaksbak. I flera år har Sigrid och jag träffats med våra familjer hos våra föräldrar för gemensamt pepparkaksbak. Först blir det små ätpepparkakor och sedan tar husbygget vid. Mamma har förberett med två sorters pepparkaksdeg. Hemma gjorde vi alltid samma hus varje år. Nu är vi mer innovativa och gör motiv efter år. Anders och jag har under några år gjort hus med motiv som passar till det gångna året. Ett år blev det det nybyggda hönshuset, 2006 blev det ett pepparkaksbadrum med bubbelpol och allt, i år blir det.........
Sigrid har satsat på riddarborgar, tåg och andra fantastiska kretioner.
Eftersom årets bakdag inföll på lucia hade jag och Sigrid var för sig och oberoende av varandra föberett ett luciafirande med barnen. Varken de ville eller inte fick de ikläda sig luciakläder, stå på led och sjunga fyrstämmig sång. Mina barn ville varken stå på led eller sjunga. David var i alla fall stjärngosse, kanske första och sista gången. Jag har förstått att stjärngosse inte står så högt i kurs i luciatåget, pepparkaksgubbe och tomte smäller högre.
Oavsett hur de såg ut eller lät så bedyrade morföräldrarna att det var det söööötaste luciatåg de någonsin skådat, de konstiga är att de lät som om de menade det. Morföräldrar är bra underliga.

1 kommentar:

  1. Men så underliga är de inte de här morföräldrarna ändå: de var verkligen urgulliga i sina lussekläder och det var nog tur att du inte klätt dem till pepparkakor för då hade jag ätit upp dem.

    SvaraRadera