torsdag 17 mars 2011

Skodilemma

Det är slutet av mars månad. Om åtta veckor är det slutet av maj. Mina hästar behövde nya skor just precis nu innan Rönningeritten. Och även om det snart är maj så var jag tvungen att se sanningen i vitögat och sko just här just nu. Snösulorna åkte naturligtvis av men broddarna blev kvar. Jag vågade inte välja sommarskor med enbart traktbroddar eftersom både Elettra och portello ska springa 8 mil på Rönningeritten. Just nu har vi skridskoplan på hela gården så de fyra broddarna behövs. Jag vet att om fyra veckor när jag står där med skor som är utslitna i tån där broddhålen en gång har varit så kommer jag at ångra dessa sönderborrade skor, men vad gör man när vinterna aldrig vill ta slut. 4 broddat ett tag till med andra ord.

5 kommentarer:

  1. Har du testat guldskor? Annars kan du ju skruva i blindbroddar som sedan slits ner. Drt brukar inte ens synas att det varit hål då. Jag gör alltid så för jag vill inte att det ska komma in skit under skon genom hålen...

    SvaraRadera
  2. Jag hade precis bestämt mig för att chansa och låta vinterskorna sitta över Rönningeritten, men i samma stund vi sa det, upptäcktes att Bitens ena framsko gått itu. Bara att bita ihop, ringt hovslagaren och det får bli sommarskor på allihopa. Hallelulja!

    SvaraRadera
  3. Guldskorna har jag testat. Både de 6 broddade vinterskorna och sommarskorna med små nabbar som inte finns längre. Vinterdojorna gillar jag på hästar som sliter mkt, nackdelen är att man inte kan ta bort broddarna när snön försvinner eller när man vill minska skaderisken i hagen.

    Lycka till med sommarskorna Mia, på mina vägar i går (söndag) hade skridskor varit ett bättre val.

    SvaraRadera
  4. Ett visst handikap kan vara befogat ;)

    SvaraRadera
  5. Fast mina guldskor har slitits ner under vintern och har inte alls lika höga broddar kvar.

    SvaraRadera