onsdag 17 augusti 2011

Sprätthöns

Jag hade Hedemorahöns och en tupp fram tills för några veckor sedan då en av hönorna försvann spårlöst. Just den där svarta hönan med lite brun krage runt huvudet brukade bete sig lite märkligt. På något vis hittade hon ett hål i hönsgården, trots att det är nät runt om som är nedgrävt. Varje dag gick hon och vankade utanför hönsgården och ville bli insläppt. Hon höll sig inne fram tills nästa dag då hon åter rymde. Fram tills en dag för några veckor sedan, närmare bestämt tre, då hon försvann. Räven tänkte jag, vi har fått höns och ankor uppätna förut av det lilla söta djuret. Men icke. I går var Anders och jag var för sig på besök i naturen norr om gården. På hemvägen råkade Anders se den svarta hönan, på kullen bakom stallet. Han såg också en liten gul kyckling som sprang in under sin mammas vingar. Tio minuter senare kom jag ridandes förbi och hade då svårt att missa hönan som gick på vägen med vad jag upplevde som ett myller av kycklingar. Snabb avsadling av hästen och hämtning av en kartong. Anders jag och barnen begav oss av för att hämta hem hönan och sätta kycklingarna i säkerhet från rovfåglar, rävar, katter bilar och hela den grymma verkligheten. På platsen där jag bara några minuter tidigare sett ett myller av kycklingar med tillhörande höna var det nu tomt. Vi frågade oss, hur långt kan en hönsfamilj förflytta sig och hur fort?



Vi började leta. Efter en stund hittade Anders hönan på en liten kulle, framför en sten och under långt gräs men bara tre meter från stora vägen. Några kycklingar avslöjade hon inte. Vi bestämde oss för att jag skulle lyfta hönan ner i kartongen och försöka "skyffla"med småttingarna. Flera kycklingar landade i kartongen men fyra sprang åt fel håll, mot brädhögar och stenrösen. Två infångades, två kvar. Vi satte hönan och de nu infångade kycklingarna i en stor bur och lämnade platsen. Planen var att hönan skulle locka till sig kycklingarna som var små nog att ta sig in genom gallret. Planen lyckades. Men hur många kycklingar tror ni att vi fick med oss hem? Betänk att en höna lägger ett ägg om dagen och bygger upp ett bo innan hon börjar ruva. Hönan måste få plats att värma alla äggen så att inga ruttnar. Äggen ska också klara sig från skator och rovfåglar under tiden som de ligger oskyddade från hönan.

Gissa antalet kycklingar!







3 kommentarer:

  1. Misstänker att jag inte får gissa...Gav de söta små bollarna nytt vatten när jag var i stallet vid lunch idag. Många var det...Närmare bestämt...Nääää! Jag tänker inte avslöja nåt!! Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Hur många kan ett "myller" vara? Tja, räknar man inte ägg i tjog eller var det dussin? 20 st eller kanske 12. Victor Müller är dock bara en men beter sig som en SAABla massa. Tror emellertid inte att han har med detta att göra. En fantastisk höna, nästan som en skröna!
    Tuppen

    SvaraRadera
  3. Som en skröna men en helt fantastisk höna,
    sanningen mellan dussin och tjog, närmare bestämt 15!

    SvaraRadera