torsdag 25 augusti 2011

Val av takfärg


Jag har prövat lite olika sorters färg på våra tak. Vi har pappspända tak, gamla pärlsponttak och nya tak med pärlspont. Ett av pärlsponttaken målade jag med linoljefärg. Det blev lite för blankt för min smak. När det var dags att måla papptaket funderade jag länge på färg. Det var tidigare limfärgsmålat och delvis målat med någon modernare variant. Jag tvättade ner så mycket som gick av limfärgen och kunde även skrapa försiktigt med en spackel. Taket målade jag sedan med Emulsionsfärg från Wibo. Färgen är baserad på vatten, linolja och cellulosalim. Den är vattenspädbar och fri från lösningsmedel. Jag tycker att färgen är lätt att måla med. PÅ papptaket mlade jag med rulle och på sponttaket med pensel. Penseln tvättar man i vatten.
Ytan blir så där äggskalsmatt och fin som jag vill ha den.
Färgen finns på www.kulturfarg.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar