onsdag 21 december 2011

Kartöverlägg med storskifteskarta

Jag roade mej lite i photoshop med att göra ett enkelt kartöverlägg med 1765 storskifteskarta och dagens ekonomiska karta. Ett kartöverlägg kan man använda sig av för att se vilka historiska spår som är synliga i dagens landskap. Här kan man enkelt se att vägen har kvar sin struktur, vägen gick tidigare runt en liten höjd, numera skär vägen rakt igenom den bergsknallen. Läget för våran gård var bebyggt 1765. Vårat boningshus ligger ovanför bokstaven y i ordet Forsby på kartan. 1765 var det åker på den platsen. På platsen för ladugården däremot fanns det en kringbygd gård.

Det finns ett flertal kartprogram som är utformade för kartöverlägg. Med detta vill jag visa att man med vanligt photoshop och funktionen ändra opacitet kan göra kartöverlägg för hemmabruk.

1 kommentar:

  1. Hej,
    det här inlägget hamnade jag på så där bara. Precis vad jag behövde veta. Skulle vilja göra överlägg med de historiska kartorna i min ägo. Tack för tips du delar med dig av.

    SvaraRadera