torsdag 23 februari 2012

Frostfritt vatten

Alltid finns det förbättringar att göra för att underlätta hästhållningen. I år har hästarna fått en 65 liters uppvärmd tunna modell Bole. I lösdriften klarar sig vattnet ouppvärmt eftersom det står vindskyddat och med halm runt.  I hagen är detta ett jättebra alternativ om man inte har så många hästar. Den här tunnan betjänar fyra hästar i den hagen och då måste man fylla på varje dag, ibland två gånger. Tunnan har klarat sig bra ner till -23 grader utan att frysa. Hästarna dricker betydligt mer vatten när de har uppvärmd tunna än om man ställer ut vatten som sedan fryser. Det känns verkligen bra att hästarna har frostfritt vatten dygnet runt.

4 kommentarer:

  1. Kul, jag gjorde en likadan. Min funkade också bra ner i kylan. Har dock inte kollat under -20. Tror jag tog en för kort kabel inuti. Tog bara en på 4 m för 6 m var slut. Så det ska bli spännande att se hur långt ner den klarar på 4m kabeln.

    SvaraRadera
  2. Jätteskönt med vatten i hagen. Men hade de ingen större modell på Bole? Verkar jobbigt att springa två gånger om dagen, då kan man ju nästan likagärna ha en vanlig tunna och fylla ljummet vatten.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte gjort min själv utan köpt den. Optimalt hade varit 80 liter. Innan hade jag en 65 liter balja utan värme, då blev det 35 liter is att tömma varje gång man skulle fylla. Känns som slöseri att först släpa dit vatten för att sedan knacka bort och slänga is. Ljummet vatten i all ära- men varmt vatten fryser snabbare till is än kallt vatten! http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html

    SvaraRadera
  4. Jag har en 130liters till 5 hästar. Då får jag fylla varannan dag. Det är rätt lagom

    SvaraRadera