måndag 13 februari 2012

Patellagraft


Det är nu snart två veckor sedan jag fick mitt nya rekonstruerade främre korsband. Metoden är gjord med så kallad "Bone-Tendon-Bone graft" (B-T-B), som innebär att man tar ut den mittersta 1/3 av knäskål-senan med en benplugg i vardera änden. Benpluggarna skruvas fast med rostfria skruvar i uppborrade benkanaler dels uppåt i lårbenet (femur) och dels nedåt i vadbenet (tibia). Den här metoden används i 4% av samtliga korsbandsoperationer, övriga 96 % sker med hjälp av en hamstringssena. Eftersom min hamstring redan är förbrukad så fick de bli patellagraft istället.

Varje år sker 3000 korsbandsoperationer i vårt avlånga land, kvinnor är överrepresenterade och medelåldern för kvinnor som opereras är 25 år.

Jag tar mej fram nu ganska bra med kryckor,jag hittade kryckor på nätet i snygga färger, själv får jag hålla till godo med svarta, visserligen utrustade med vassa piggar som fäster på isen. Jag äter nu ett minimum av värktabletter, jag har värk men inte smärta. Snart börjar jag med rehabilitering på gym 3 ggr/vecka, jag längtar!


1 kommentar:

  1. Catharina Holmgren20 mars 2012 kl. 06:05

    men snälla nån har ett totalkvaddat knä och det vägrar dom fixa tidigast när jag är 65 har lärt mig leva med detta främre korsbandet är nästan helt av och sen är hela leden kass och knäskålen seg.

    Du bor i rätt län verkar det som...grattis till dig

    SvaraRadera